Wednesday, March 22, 2006

Opvoeden om je eigenheid uit te drukken

Deze radio uitzendingen gaan erover hoe mannelijke eigenschappen te veel overgewaardeerd zijn in het verleden, hoe dat ten koste gaat van zowel mannen als vrouwen nu, maar ook ten koste van de samenleving en de planeet. Mannen doen zichzelf te kort als ze hun mannelijkheid willen definieren door te proberen te bewijzen dat ze geen vrouwelijke eigenschappen hebben.

Een aantal interpretaties van Drunvalo Melchizedek worden besproken, uit zijn boek "de geometrie van de schepping" Hij beschrijft bijvoorbeeld hoe de mannelijke methode heel specifiek is en specificiteit nodig heeft, en in veel vormen kan voorkomen, maar de vrouwlijke methode is enkelvoudig, ondefinieerbaar en onlogisch. Deze woorden heben allemaal een negatieve bijklank, maar dat komt misschien door de diepgewordelde afkeer van vrouwelijke eigenschappen, waarmee ze geassocieerd worden. Melchizedek beweert dat de vrouwelijke methode in het westen eenvoudigweg is verworpen.

We denken na over hoe deze ideeen togankelijk kunnen worden voor veel mensen. Veel mensen hebben al allerlei ideeen over dit soort ontwikkelingen, waardoor het moeilijk wordt om uit t e legen waar dit over gaat, het is tenslotte een complex verhaal, en zeker geen zwart-wit discussie. Hoe breng je in de polietiek het belang van vrouwelijke eigenschappen naar voren? Ik weet het niet. Een zwart-wit situatie, zoals wel of geen kiesrecht voor vrouwen, is veel eenvoudiger te meten.
Het enige wat ik weet te bedenken is persoonlijke opvoeding en ontwikkeling. Als mensen blootgesteld kunnen worden aan educatie waarbij ze met diepere lagen in zichzelf in contact kunnen komen, dan zullen ze vanzelf ook vrouwelijke eigenschappen tegenkomen die ze weggedrukt hebben omdat de consensus in de samenleving dat eiste.

1 comment:

Anonymous said...

Synchroniciteit!!!!!

Ha Lillith,
Ik ben de laatste tijd niet in de gelegenheid geweest om jouw inspirerende radioprogramma te beluisteren ('present' is my name),
dus ik ben erg blij dat je het hier steeds samenvat.
Nu las ik net jouw stuk over 'opvoeden naar eigenheid', en ben met stomheid geslagen over ons klaarblijkelijke 'synchroon zwemmen':) (synchroondenken heb jij eerder al eens benoemd in jouw programma).
Want lees eens wat ik gisteren plaatste op mijn site:
http://www.vrouwenaanbod.nl/voluptueusmoederschap.htm

http://www.vrouwenaanbod.nl/voluptueusmoederschap2.htm

http://www.vrouwenaanbod.nl/matriarchaataanraken.htm

Dit zijn stukken waar ik al een paar maanden mee bezig ben geweest, maar steeds niet de juiste toon vond.
Afgelopen week kwam ik in een stroomversnelling, en gistermiddag kwam de finishing touch.

En nu las ik gisteravond wat jij gisterochtend hebt geradio-ed, terwijl ik op dat moment aan het werken was, en jou dus niet heb gehoord.

TJONGE!!!!!!!!!!