Wednesday, December 14, 2005

Ritmes en Rituelen

Uitzending 14 dec. 2005

De ontdekkingstocht deze uitzending voert me via Harald Jordan's ideeen over vrouwelijke architektuur, via ritmes naar rituelen.
Jordan zegt dat vrouwelijkheid sterk tot uitdrukking komt via ritmes. Vrouwen zijn ritmisch op een diep-lichamelijke manier: ze hebben een menstruatiecyclus.
In onze samenleving worden "goede" vrouwen onder andere gekenmenkt door het volledig onbeinvloedbaar zijn door hun menstruatiecyclus. Ze hebben geen cyclus-gerelateerde emotieschommelingen.
Trouwens, Menstruatiecyclus-gerelateerde eigenschappen zijn alleen bekend voorzover ze negatief zijn.
Ik herinner me dat ik eens een paar jaar lang elke dag in mijn agenda een woord opschreef wat iets van die dag samenvatte. Ik deed dat om mijn eigen cyclus te leren kennen. Tegen beter weten in, want ik wist dat ik als geemancipeerde vrouw boven mijn cyclus stond. Zelfs van mijn menstruatie had ik geen enkele last.
Na een flinke tijd, vatte ik alle woorden die ik opgeschreven had samen in een diagram. Het diagram was een cirkel, verdeeld in 28 taartpunten. Iedere taartpunt weerspiegelde een dag in mijn cyclus. De eerste dag was de eerste menstruatiedag, en stond onderaan, vandaaruit telde ik tegen de wijzers van de klok in omhoog. Langs de buitenrand schreef ik de woorden die ik in mijn agenda had gezet. Iedere cyclus was een ring om de vorige heen, en steeds schreef ik weer de woorden over die ik in mijn agenda had gezet, bij de bijbehorende cyclusdag. Tot mijn verbazing stond er bij iedere cyclusdag heel vaak een woord met ongeveer dezelfde betekenis. Ik was redelijk geschokt door het resultaat. Door de jaren heen had ik enkele keren een nieuwe partner ontmoet, maar achteraf gezien bleek dat steeds op dag 10 van mijn cyclus gebeurd te zijn!!
Ook bleek, dat ik steeds enkele dagen na de ovulatie een belangrijke beslissing had genomen.
Onderzoek naar deze aspecten van de menstruatiecyclus zou heel veel goede dingen kunnen opleveren. Bijvoorbeeld: als je voor jezelf hebt ontdekt, dat je ook op een bepaald punt in jouw cyclus heel goed beslissingen kunt nemen, stel dan het nemen van die beslissing uit tot je op dat punt van je cyclus bent beland!!

Rtimes en rituelen hebben veel met elkaar te maken. Gedurende de uitzending ontdek ik dat een ritueel iets is wat je dichter bij jezelf kan brengen. Kleine gedragspatronen die je al hebt, kunnen ook gezien worden als rituelen. Dingen als thuiskomen, thee voor jezelf zetten, en met je benen opgetrokken op de bank kruipen. Dit soort rituelen worden algemeen niet als ritueel herkend, en ook niet als een gelegenheid om vrouwelijke kracht te versterken. Dat kunnen ze wel worden, als je er op deze manier naar kijkt en de kracht en waarde ervan meer gaat waarderen. Hoeveel mensen vandaag de dag hebben geen moeite om tot zichzelf te komen? Het her-ontwikkelen van persoonlijke rituelen kan daarbij helpen. Hoe maak je zelf een ritueel? Ontwerp het, bouw uit wat je al aan rituelen hebt. 's Ochtends opstaan, thuiskomen, rituelen rond verandering. De enige voorwaarde aan een ritueel is dat het een begin, een midden en een eind heeft.

Maar goed, om op het boek van Harold Jordan terug te komen; Hij beschrijft een wereld die volledig is vormegegeven door vrouwelijkheid. Een van de aspecten is het aanwezig zijn van plaatsen waar de andere sexe niet mag komen, Dus vrouwenplaatsen en mannenplaatsen. Op deze manier kunnen beide seksen in kontakt komen met hun eigen essenitiele energie. Dit komt overeen met een idee wat ik vele jaren geleden had: overheids-gesponsorde menstruatiehuizen. Stel je voor: je begint te menstrueren, gaat naar het menstruatiehuis, wordt verwelkomd met een kopje thee en een glimlach, er zijn heerlijke geuren, en prachtige kleuren, rode kamers, witte kamers, zachte kussens. Heiligbeenmassages, een shop om menstruatie-geschikte kleding en inspirerende vrouwenboeken te kopen. Een labyrinth om een wandelmeditatie te doen. Ga zo maar door! In een femininistisch manifest, zou een menstruatiehuis een van de politieke eisen kunnen zijn.

Volgende week meer over vrouwelijke architektuur en nog veel meer.....

No comments: